Lekcja języka polskiego poświęcona analizie i interpretacji wiersza Cz. Miłosza "Piosenka o końcu świata" i porównaniu apokaliptycznej wizji końca świata ze współczesną.
Autor: mgr Bożena Tomczak Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Kętrzynie
TEMAT: Biblijna i współczesna wizja końca świata.
Cele lekcji: a) wiadomości - uczeń poznaje apokaliptyczną wizję końca świata - uczeń poznaje utwór Cz. Miłosza pt. „Piosenka o końcu świata” - uczeń przypomina terminy: apokalipsa, prorok, piosenka b) umiejętności - uczeń potrafi posługiwać się „Słownikiem języka polskiego” - uczeń potrafi redagować notatkę - uczeń potrafi samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wyciągać wnioski c) postawy - uczeń dostrzega moralne przesłanie utworów omawianych na lekcji - uczeń dba o piękno mowy ojczystej
Metody pracy: - praca z tekstem literackim - heureza - praca ze słownikiem, Środki dydaktyczne: - fr. Apokalipsy św. Jana, podręcznik, „Słownik języka polskiego”.
Formy pracy: - zbiorowa, grupowa
Przebieg lekcji Część wstępna
1. Krótka pogadanka na temat końca świata. (Uczniowskie wyobrażenia o końcu świata). 2. Uświadomienie celu lekcji.
Część zasadnicza
1. Zapisanie tematu lekcji. 2. Podział klasy na grupy – wyodrębnianie etapów końca świata przedstawionych w Apokalip-sie św. Jana. 3. Wspólne zredagowanie notatki. Np.
ANIOŁ I – zapowiedź pożaru części ziemi, drzew, traw.
ANIOŁ II – przemiana wód w krew; wyginięcie części stworzeń żyjących (oprócz ludzi), zniszczenie okrętów
ANIOŁ III – upadek na ziemię wielkiej gwiazdy, która nazywała się Piołun – część wody na ziemi stała się gorzka.
ANIOŁ IV – zniknięcie części ciał niebieskich. Orzeł przelatujący nad ziemią głośno zawołał: Biada, biada, biada mieszkańcom ziemi.”
ANIOŁ V – wynurzenie się z czeluści piekielnych wojsk szatana. Miały one czynić szkodę ludziom, oszczędzając zwierzęta. Znaczyło to, że ludzi miały dręczyć wyrzuty sumienia.
ANIOŁ VI – na ziemię zostali zesłani 4 aniołowie, którzy mieli uśmiercić kolejną część ludzko-ści. Na ziemi była już ogromna liczba wojska szatana siejąca zniszczenie. Ludzie nękani wojną nie przejęli się przestrogą Boga, nadal zabijali, kradli itp.
ANIOŁ VII – zapowiedź Królestwa Bożego i Sądu Ostatecznego.
4. Wyjaśnienie znaczenia terminu „apokalipsa” – praca ze słownikami. apokalipsa – utwór, którego tematem jest prorocza, zwykle groźna wizja przyszłości. 5. Odczytanie utworu Cz. Miłosza „Piosenka o końcu świata”. 6. Zwrócenie uwagi na tytuł – próba zdefiniowania terminu „piosenka”. piosenka – utwór przeznaczony do śpiewania zazwyczaj o pogodnej tematyce. 7. Interpretacja utworu. a) Wyodrębnienie obrazów b) Znaki wskazujące na zbliżającą się katastrofę c) Postać staruszka 8. Wyjaśnienie terminu „prorok”. prorok – przywódca religijny, któremu przypisuje się szczególne posłannictwo Boże i zdol-ność przepowiadania przyszłości. 9. Porównanie obu wizji końca świata notatka w formie tabeli.
Część końcowa 1. Podsumowanie rozważań - moralne przesłanie utworów (Apoklisy, "Piosenki o końcu świata" i obrazu) 2. Praca domowa: Wypisz z utworu Cz. Miłosza wszystkie znane Ci środki artystyczne i określ funkcje jaką pełnią w wierszu. |